Friday 18 March 2011

La tahzan, innallaha ma'ana...

"Ya Allah...apa lagi la dugaan yg dtg ni?.. Lepas satu, satu.. hmm..knp aku???"

Mengapa perlu bersedih?.. Allah itu benar janji-Nya. Allah dah menentukan sesuatu.. Yang pergi, takkan terus pergi dan yang hilang takkan binasa.. YANG PERGI TIDAK BERMAKNA HILANG SEGALANYA..
kalau kita ukur, banyak mana yg Allah ambil jika dibndgkan dgn apa yg Allah dah berikn kpd kita? pstnya kita takkan dpt m'hitung kesemuanya.. tidak ada apa yg kurang, saudara. Segalanya cukup..
namun apabila musibah menimpa, Allah hanya tarik sedikit sahaja dr kurniaan-Nya.. knp mst b'dukacita?..

"Tp knp mst terjadi kat aku?? sedihnyer..hmm..dh tak t'tanggung rasanya..ya Allah,bntulah aku.."


Mengapa perlu bersedih?..bknkah itu ptnda bahawa Allah sygkn kita.. dan mungkin juga Allah akan m'gntikn dgn sesuatu yg lebih baik..Allah tarik sesuatu yg kita syg utk berikan yg lain, yg lebih baik.. tidak mustahil.. Allah lebih tahu apa yg terbaik buat kita.. b' lapang dadalah kpd Allah..yakinlah..
kadang2 manusia b'dukacita kerana beban yg terlalu byk.. maka dia bersedih, berdukacita, jiwanya tertekan.. 
Mengapa harus bersedih? bukan ke hdp ni pnh dgn perjuangan. Hidup jadi lebih bermkna jika kita b'depan dgn mslh..ketahuilah; org yg tidak mahu b'depan dgn mslh maka dia tidak layak utk hidup d dunia ni.. oleh itu,bersabarlah wahai hati..ujian ini hanya sementara..bknkah b'iman dgn qada' & qadar tu slh 1 drpd rkun iman?..

ingatlah, mslh besar yg tetap perlu kita hadapi ialah hasutan iblis dan syaitan.. tidak ada mslh yg lebih besar drpd tu. syaitan akan sentiasa mengajak kita utk melakukan kejahatan, syaitan juga akan sentiasa m'hasut dan m'goda utk melakukan maksiat.. ini mslh yg besar.. sbb itu mujahadatun-nafs-- melawan nafsu, melawan syaitan, melawan iblis dan itulah dia p'juangan asas dlm khdpn di muka bumi ni..

Ini masalah yg prlu kita hadapi. Apapun selain drpd tu, anggaplah ia asam garam dlm kehidupan..ada kalanya manis,tawar, dan mungkin juga ia pahit..belajarlah dr 'universiti khdpn' utk m'jd s'org yg lebih dewasa dan matang..mslh yg kita hadapi sbnrnya akan mematangkan jiwa kita, mematangkan akal kita, dan mematangkan peribadi kita.. Akhirnya,org yg byk melalui ujian dan masalah, dia akan menjadi manusia yg tenang krn dia akan rasa lapang dgn penyelesaian yg dia hadapi...


*PERINGATAN buat diri ana & semua calon SPM 2010 yg bakal mengambil kptsn insyaAllah pd hari Rabu ni, jdkan 23 MAC ni sbg tarikh dan detik  bersejarah dlm hidup kita..semoga kejayaan adalah milik kita semua..apa sahaja kptsn yg bakal kita perolahi, trimalah dgn hati terbuka.jgn sesekali kita pertikaikan ktntuan Allah..mgkn nasib kita tak sama, ad yg berjaya dan ad yg tidak..
bg yg tak berjaya, kita bkn gagal selamanya..percayalah bahawa ad kejayaan yg lbh baik sdg menunggu diluar sna..kuatkan p'gntungan kita pd Allah, kelak Allah akn beri kekuatan kpd kita..
YAKINLAH DGN SEBARANG MASALAH, DISERAHKAN KEPADA ALLAH.. KITA SETAKAT BERUSAHA, ALLAH YG MENENTUKAN SEMUANYA...bittaufiq wannajah~ ^_^
allahua'lam...(skdr p'kngsian,terapi utk redakan nervous..hehe)




No comments :

Post a Comment

SAHABAT