Friday 8 April 2011

kenapa sombong???

sombong? kerek?berlagak? eksen? poyo? ap semua tu?.. menganggap diri kita terbaik dlm segala hal? menganggap org lain lemah? kita shj yg btl & org lain slh? smprna sgt ke diri kita ni? seronok sgt ke jd sombong nie??

   Ketahuilah wahai sahabat, sifat sombong amat dibenci dan sgt dicela oleh Allah. Firmannya, "Dan jgnlah engkau memalinhkan mukamu (kerana memandang rndh) kpd manusia, dan jgnlah engkau b'jln di muka bumi dgn berlagak dan sombong; sesungguhnya Allah tidah suka tiap2 org yg sombong takbur, lg m'bnggakan diri. Dan sederhanaknlah lgkh mu semasa berjln, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata). sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara lelaki" (Luqman: 18-19)

   Sombong blh b'laku dlm 2 keadaan iaitu dlm urusan agama dan jugaurusan dunia. Dlm urusan agama, sombong selalunya berlaku dari sudut pemilikan ilmu dan pengamalan ibadat. Manakala dlm urusan dunia pula berlaku dr segi kcntikan, kekayaan, serta kekuatan. oleh sbb tu, m'hapuskn sifat sombong adalah fardu ain.

HAPUS SOMBONG; KAEDAH IMAM GHAZALI:
1- apabila bertemu kanak2,anggplh kanak2 tu lebih mulia dr kita kerana kanak2 msh blom byk mlakukn dosa b'bnding dri kita yg dah lali dgn kita..

2-apabila bertemu dgn org tua,anggplh mereka lbih muliadri kita kerana mereka lbih byk melakukn ibadat krn hdp mereka lbih lama jika dbndingkn dgn kita.

3-apabila bertemu dgn org alim,anggplh mereka lbh mulia dr kita kerana ilmu yg merek apelajari lbh byk dr kita.

4- apabila bertemu org yg jahil,anggplh mereka juga lbh mulia dr kita kerana mereka membuat dosa kerana kejahilan dan kegelapan, sdgkn kita melakukn dosa dlm keadaan terang-terangan

5- apabila melihat org jahat, anggplh mereka lbh mulia drpd kita kerana mngkn suatu hari nnt mereka akn b'taubat dan insaf atas kslhnnya.

6- apabila mliht org kafir, b'doalh di dlm hati agar suatu hari nnt pntu hati mereka akan disinari dgn taufik dan hidayah dan dgn izin Allah, segala dosa mereka akn diampuni.

SIFAT SOMBONG SERING DITEGUR OLEH ALLAH...

al kisah sombong....

hal ini berlaku ketika iblis enggan bersujud pada makhluk ciptaan Allah yg bernama ADAM a.s. Ini disebabkan rasa penciptaan dan statusnya yg lbh baik. Allah melihat tingkah laku dan sikap Iblis ini dgn firman-Nya, "Hai Iblis, apakah yg menghlgmu untuk bersujud kpd yg tlh Ku-ciptakan? Apakah kamu menyombong diri atau kamu merasa termasuk dgn org2 yg lbih tinggi?" Lantas Iblis m'jwb : "Ya Allah, aku mmg lbh baik jika dibndgkn dgn Adam. Engkau ciptakn dri tanah."Mendengar jwpn Iblis yg sombong itu, Allah berfirman, "Keluarlah kamu dr syurga. Sesunggunhnya kamu adalah org2 yg diusir."

>demikianlah kisah yg kerap kita dgr..di sini mnnjkkn bahawa Allah amat memurkai bg mereka yg sombong dan takbur..oleh itu, muhasabahlah diri kita..tiliklah diri kita sedalamnya..adkh kita termasuk dlm golongan  yg sedemikian??..tepuk dada,tanyalah iman..mudah2an kita dijauhkan dr sifat ini,insyaAllah...
sekadar p'kongsian bersama...^_^

2 comments :

  1. uhuk3..asal tiba-tiba rasa pedas ni? hehe..:B

    ReplyDelete
  2. pedas?? nape?? nk air tak?..hehehe..
    juz kiddin..ap2 un,mf ats sgalanya law ad yg trasa hati..

    ReplyDelete

SAHABAT