Friday 15 April 2011

pelangi selepas hujan...


salam ukhuwah.. alhamdulillah,krn dgn limpah & kurniaNya, kita msh lg diberi nikmat yg terbesar iaitu nikmat "iman" dan "Islam".. tiba2, hati kecilku b'bisik...
"hari demi hari yg dilalui.. semakin hari, aku jd semakin matang..setelah mcm2 dugaan & cubaan hdp, kini aku sedar yg sbnrnya hdp ni jd lbh b'mkna dgn adnya pelbagai dugaan yg semmgnya Allah berikn pd hmbaNya yg mampu utk memikulnya.. tp kdg2 p'tfsiran manusia itu mnyebabkan kita slh erti tntg tujuan dugaan itu diberikn..ingtlah..segala yg berlaku psti ad hkmahnya.. jgn la sesekali kita menyangkal & m'pertikaikn ap yg tlh Allah tetapkn. sebaliknya, terimalah dgn hati yg terbuka.."
"Seringkali hati kecil mengadu sakit, seringkali jiwa meratap hiba. Dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada."
"Kadangkala kita berasa sendirian dan terasa betapa kita dipinggirkan. Ketika kita menyangka sudah tidak ada lagi yang bernilai dalam kehidupan dan yang kita lihat hanyalah jalan suram di hadapan."
"Lantas kita marah kepada Tuhan, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan. Kita menyalahkan takdir hitam dan saat itu sendu airmata mengaburkan kewarasan."
"Lalu kita hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Kita hanya nampak jalan mudah untuk melepaskan diri, maka sbb itulah ada di antara kita yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian.. NAUZUBILLAH.."
tiba2 aku terfikir..
Pernahkah sekali kita memahami alam?
Mengapa Tuhan hadirkan pelangi selepas hujan?
Mengapa Tuhan tumbuhkan bunga selepas kering-kontang? 
Hanya daripada benih hitam yang kusam, apabila disirami hujan lantas berbunga cantik. Maka tersenyumlah alam. Betapa indahnya aturan Tuhan.
Mengapa tidak ada hujan berpanjangan atau sinar mentari yang menyinari alam?
Mengapa harus ada putaran alam seperti hitam malam dihiasi bintang?
Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa?
Mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu?
Jawabnya SENANG..
Kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintangan. Mengecapi kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Setiap kesenangan akan ada bayaran. Contohnya Tuhan hadirkan pelangi yang indah dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian selepas hujan. 
Biar hujan di dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti. InsyaAllah.


>rentetetan peristiwa smlm, aku jd pasrah..
>aku rasa lega skrg..biarlah sumenyer berlalu begitu shj..
>ap yg pnting,aku nk fokus dgn hdp aku..aku happy dgn hdp aku skrg
>segala 'kngn indah tu' aknku smpn & sematkn sebaiknya dlm hati ni,agr xkn luput smpi bila2
>kini ak hnya mmpu berserah.. biarlah takdir yg mnntukan sgalanya...hm~^^







~LANGKAH TERCIPTA~

Semalam aku kelukaan, kecewa , kehampaan
mencalar ketabahan
mimpi yg sering kuharapkn menjadi kenyataan
namun, tak kesampaian...

Allah..
inginku hentikan lgkah ini
bagaikan tak mampu utkku b'tahan
semangat tenggelam,lemah daya
haruskah aku mengerang?
namun jiwaku berbisik, inilah dugaan..

Dan mataku kini terbuka
pada hikmah dugaan; uji keimanan
tak dilontarkan-Nya ujian 
di luar kekuatan setiap diri insan

Allah..
pimpinlah diriku tuk bangkit semula
meneruskan langkah p'juangan ini
cekalkan hati dan semangatku
kurniakan ketabahan..
agar mimpi jadi nyata
padaMu ku meminta...

Daku mohon  Agung kudrat-Mu
wahai Tuhan Yang satu
Segalanya dari-Mu...

1 comment :

  1. ollaa...~~ saje jalan2... teringat zaman kita kawan2 dulu...hmmm..really gud memory....

    ReplyDelete

SAHABAT